Vedci objavili nový druh predchodcu človeka

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Australopithecus deyiremeda
Objavené pozostatky sú staré 3,5 až 3,3 miliónov rokov, čo znamená, že novoobjavený hominin žil súčasne s ďalšími druhmi predchodcami človeka. Foto: SITA/AP

BRATISLAVA 28. mája (WEBNOVINY) – V Etiópii objavili fosílne pozostatky nového druhu predchodcu človeka. Nález čeľustí so zubami patriacich pravdepodobne štyrom jedincom sa podaril vedcom v regióne Afar. Objavené pozostatky sú staré 3,5 až 3,3 miliónov rokov, čo znamená, že novoobjavený hominin žil súčasne s ďalšími druhmi predchodcami človeka. Vedci o náleze informovali v časopise Nature.

Naraz žili štyri druhy predchodcov človeka

Novo druh dostal názov Australopithecus deyiremeda, pričom deyiremeda znamená v miestnom jazyku „blízky príbuzný“. „Tento nový druh má veľmi robustnú čeľusť. Navyše vidíme, že má menšie zuby. Očný zub je skutočne malý, menší ako u ostatných homininoch, ktorých sme doteraz zaznamenali,“ priblížil objav Yohannes Haile-Selassie z Cleveland Museum of Natural History.

Podľa vedcov nájdené pozostatky ukazujú, že v určitom období žili na Zemi naraz až štyri druhy predchodcov človeka. Okrem Australopitheca deyiremedu to bol aj Kenyanthropus platyops, Australopithecus bahrelghazali a Australopithecus afarensis, ktorého preslávila fosília známa ako Lucy. Posledného menovaného pritom antropológovia považujú za priameho predchodcu rodu Homo.

Australopithecus deyiremeda
Foto: SITA/AP

Hypotéza lineárnej evolúcie potrebuje úpravu

Ako uviedol Haile-Selassie, spomínané druhy potvrdzujú, že skoré štádium ľudskej evolúcie bolo zložitejšie. „Historicky, keďže sme nemali dôkazy v podobe fosílií, ktoré by potvrdili diverzitu homininov v strednom pliocéne, mysleli sme si, že existovala len jedna línia, jeden primitívny predchodca, v tomto prípade Australopithecus afarensis, Lucy, vedúci k ďalšiemu,“ doplnil antropológ, ktorý sa taktiež vyjadril, že hypotéza lineárnej evolúcie preto potrebuje úpravu.

Máme mnoho druhov, ktoré sa mohli vyvinúť do neskorších homininov vrátane nášho rodu Homo,“ povedal, pričom však upozornil, že pre lepšie pochopenie evolúcie človeka je potrebné objaviť ďalšie pozostatky.

Informácie pochádzajú z webstránky www.bbc.com.

Ďalšie k téme