Obrazom: Na bratislavskom Starom moste búrajú štvrtý pilier

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Prestavba starého mosta
Pohľad na Starý most počas rekonštrukčných prác. Bratislava, 23. júl 2014. Foto: SITA/Ján Slovák

BRATISLAVA 26. novembra (WEBNOVINY) – Na bratislavskom Starom moste v stredu 26. novembra začnú búrať štvrtý pilier. Práce na odstraňovaní piliera plánuje zhotoviteľ ukončiť v tretí decembrový týždeň. Minulosťou už je tretí pilier mosta, ktorý staviteľ začal búrať ešte v polovici septembra a definitívne ho odstránili minulý týždeň. Zbúrané piliere nahradí jeden nový, stavať by ho mali začať v budúcom roku. Agentúru SITA o pokračovaní prác na moste informovala Lenka Kubejová, hovorkyňa spoločnosti Eurovia, ktorá pracuje na rekonštrukcii Starého mosta a budovaní prvej časti električkovej trate do Petržalky.

Okrem búrania dvoch pilierov pokračujú aj práce na pilieri číslo päť. Ten nebudú búrať, ale len rekonštruovať. Na petržalskej strane mosta pokračuje v tomto týždni aj príprava montovne, z ktorej budú potom vysúvať nad rieku novú konštrukciu mosta. Na pripravovanej montovni budú robotníci dávať dokopy niekoľko metrové časti mosta a konštrukciu potom postupne vysúvať nad Dunaj. Novú konštrukciu Starého mosta vyrábajú vo Vítkoviciach, odkiaľ budú potom jednotlivé časti voziť do Bratislavy.

Obrazom: Prestavba starého mosta

Prestavba mosta si vyžiadala viacero obmedzení

Pracuje sa aj na staromestskej strane Dunaja, kde robotníci pokračujú v prekládkach a zemných prácach. V pláne je napríklad aj rekonštrukcia kanalizácie a vodovodov na Šafárikovom námestí. Na petržalskej strane Dunaja sa bude pracovať na električkovom spodku v úseku Starý most – Bosákova. Pracovať sa bude ďalej aj na estakáde Artmedia a Einsteinova.

Rekonštrukcia Starého mosta a budovanie električkovej trate do Petržalky si už vyžiadalo viacero obmedzení, tie na rozkopanej Štúrovej stále trvajú. Naposledy museli v novembri pre práce na estakáde uzatvárať cestu na Einsteinovej. Nateraz by si však mohli obyvatelia Bratislavy od ďalších obmedzení oddýchnuť, spoločnosť Eurovia totiž do konca roka žiadne nové dopravné obmedzenia neplánuje.

Starý most v Bratislave začali rozoberať 2. decembra 2013. Prestavba Starého mosta a prvá časť električkovej trate do Petržalky mali byť podľa pôvodných plánov hotové už koncom augusta 2015, pre hľadanie možnej nevybuchnutej munície ešte z druhej svetovej vojny na dne Dunaja sa však práce na moste zdržali. Nový termín dokončenia projektu je 31. október 2015. Piliere mosta totiž chceli zbúrať ešte v letných mesiacoch, pre zdržania však začali až v septembri.

Európska únia platí vyše osemdesiat percent projektu

Práce na búraní pilierov Starého mosta zastavili koncom júna a dno Dunaja začali skúmať špecialisti na prieskumy v zložitých podmienkach. V rieke našli štyri podozrivé predmety. Jeden z nich je približne 30 metrov od piliera číslo päť pri petržalskom brehu, ktorý mesto nebude búrať, ale len rekonštruovať. Ďalšie tri predmety našli špecialisti pri pilieroch tri a štyri, objekty sú približne tri metre pod dnom Dunaja. Práve tieto piliere zhotoviteľ búra a nahradiť ich má pilier 34.

V mieste, kde majú nový pilier postaviť, už žiadne podozrivé predmety nenašli. Špecialisti po prieskume dna Dunaja usúdili, že zhotoviteľ môže začať s búracími prácami, ak dodrží navrhnutý technologický postup a strojové vybavenie. Zhotoviteľovi však odporučili, aby bol pri prácach opatrný a sledoval priestor, kde sa bude pracovať.

Prestavba Starého mosta je spolu s vybudovaním električkovej trate zo Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu súčasťou prvej etapy budovania Nosného dopravného systému v Bratislave. Starý most rekonštruuje Združenie MHD – Starý most, ktoré mesto vybralo vo verejnom obstarávaní. Je zložené z firiem Eurovia SK, Eurovia CS a SMP CZ. Projekt bude stáť 58,8 milióna eur bez DPH.

Na prestavbu Starého mosta mesto získalo nenávratný finančný príspevok z eurofondov. Na financovaní projektu sa bude z 85 percent podieľať Európska únia, desať percent prispeje štát a päť percent zaplatí mesto. Podmienkou je, že projekt musí byť dokončený a vyfakturovaný do konca roka 2015.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia