Ftáčnik by mal riešiť stav Hlavnej stanice, tvrdí Nesrovnal

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Stanica_železničná
Foto: skyscrapercity.com

BRATISLAVA 16. apríla (WEBNOVINY) – Stav Hlavnej stanice v Bratislave netrápi len obyvateľov mesta, ale i mestských poslancov. Predseda mestského poslaneckého klubu SDKÚ-DS a Most-Híd a kandidát na primátora Ivo Nesrovnal v stredu vyzval súčasného primátora Bratislavy Milana Ftáčnika, aby začal riešiť dezolátny stav železničnej stanice.

„Hlavná vlaková stanica je všade na svete architektonickou pýchou mesta, v Bratislave je doslova hanbou mesta,” uviedol Nesrovnal. Hlavnú stanicu, priestor okolo nej i električkovú trať má pri tom zrekonštruovať spoločnosť Transprojekt. Hotová má byť do konca roka 2016, dodnes však investor nemá ani potrebné povolenia.

Mestskí poslanci už v minulosti prijali viacero uznesení k riešeniu predstaničného priestoru. V jednom z nich napríklad primátora Ftáčnika žiadali, aby v spolupráci s hlavnou architektkou mesta Ingrid Konrad pripravili projekt skrášlenia priestoru okolo Hlavnej stanice. Podľa predsedu dopravnej komisie mesta a mestského poslanca Jozefa Uhlera (SDKÚ-DS) sa však nič neudialo. Primátor Ftáčnik hovorí, že na tom pracujú.

Investor nemá na projekt peniaze

Stanica
Foto: SITA/Jozef Jakubčo

„Hlavná architektka k tomu zvolala poradu všetkých zainteresovaných so zástupcami Dopravného podniku Bratislava, investora i mestských organizácií a vzíde z toho materiál, ktorý pôjde do operatívnej porady primátora a potom bude predložený aj na mestskom zastupiteľstve,“ reagoval Ftáčnik.

V materiáli podľa neho budú návrhy, čo by sa dalo pri bratislavskej Hlavnej stanici urobiť i koľko to bude stáť. „Ak sa poslanci dnes dovolávajú, že urobte niečo, tak mohli v rozpočte na to vyčleniť nejakú sumu. Je však pravdou, že sme nevedeli povedať akú,“ pripustil Ftáčnik. Ako dodal, ak teda budú poslanci chcieť niečo so stanicou urobiť, budú musieť na to v tohtoročnom rozpočte vyčleniť peniaze.

Nesrovnal v stredu vyzval primátora Ftáčnika aj k tomu, aby okamžite rozviazal zmluvu so spoločnosťou Transprojekt, ktorá je investorom prestavby predstaničného priestoru. Mesto sa však už v minulosti bránilo, že od súčasnej Zmluvy o budúcej kúpnej zmluvy, podpísanej ešte bývalým primátorom Andrejom Ďurkovským, od projektu jednostranne odstúpiť nemôže.

Investor totiž zatiaľ svoje záväzky splnil, prvú časť kúpnej zmluvy zaplatil a termín odovzdania dokončenej a skolaudovanej stavby ešte nevypršal. Mestu by tak mohol hroziť súdny spor. Podľa Uhlera je však dnes situácia iná. Ako uviedol, preukázalo sa, že investor nemá na projekt peniaze, nepodal stavebné povolenie na žiadne hlavné objekty a pravdepodobne projekt dokončiť nestihne.

Stanica
Foto: SITA/Marián Peiger

Chcú, aby prispela Európska únia

„Dnes sme v situácii, že by súd dal asi za pravdu nám,“ uviedol Uhler s tým, že by nešli do rizika, aby by hrozilo, že na súde neuspejú. Podľa znaleckého posudku, ktoré si dalo mesto vypracovať, totiž musí investor začať s výstavbou už v júni tohto roka, aby stihol práce dokončiť do konca roka 2016. Mestskí poslanci v minulosti investora žiadali aj o finančné garancie či podanie žiadosti o stavebné povolenia.

Mestskí poslanci navrhujú aj možnosť, aby na rekonštrukciu budovy Hlavnej stanice, ktorú vlastnia Železnice Slovenskej republiky, prispela z fondov Európska únia. Nesrovnal preto v stredu primátora Ftáčnika vyzval, aby o tom rokoval s ministrom dopravy Jánom Počiatkom. Z eurofondov pritom mesto plánuje zrekonštruovať časť električkovej trate z Radlinského po Ministerstvo financií.

Odtiaľ by potom mesto električkovú trať na Hlavnú stanicu zrekonštruovalo v dočasnom variante za svoje peniaze. Prispieť by však na to mohol investor projektu i Dopravný podnik Bratislava, zaviazali sa na to v memorande o spolupráci, priblížil Ftáčnik.

„Nad dočasným variantom uvažujeme a pripravujeme ho, lebo bez neho nevieme získať peniaze ani na trvalý variant od Radlinského po ministerstvo financií. Električka totiž musí prísť na Hlavnú stanicu a otočiť sa,“ uviedol Ftáčnik. Ako dodal, ak by aj investor v júni tohto roku začal, skončí až v roku 2016, výluka električiek by tak trvala aj naďalej. „Máme mať dovtedy výluku na Hlavnej stanici? Myslím, že nie, za to tie peniaze na dočasný variant stoja,“ dodal primátor.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ivo Nesrovnal
Firmy a inštitúcie Hlavná stanica v Bratislave